Kilometer vreters - Reisverslag uit Kalgoorlie, Australië van Bertus en Jacolien Groen - WaarBenJij.nu Kilometer vreters - Reisverslag uit Kalgoorlie, Australië van Bertus en Jacolien Groen - WaarBenJij.nu

Kilometer vreters

Door: Bertus

Blijf op de hoogte en volg Bertus en Jacolien

11 Oktober 2016 | Australië, Kalgoorlie

Het is alweer een tijdje geleden; de WiFi werkt niet overal even goed... Nu toch weer een update.

6 oktober
Vandaag vertrek richting Margaret River. Het mooie weer is op, het is wisselvallig. Onderweg zijn we door de Valley of Giant Trees gereden. Inderdaad heel grote bomen! Ik las ergens dat sommigen al uit de oertijd stammen.
Even verder een rondrit naar de Giant Tingle Tree. Dat was 5 kilometer door het bos. De boom gevonden, echt gigantisch!! De terugweg ging iets mis, waardoor we het plaatsje Walpole al voorbij waren. Spannend of we nog weer bewoonde wereld zouden tegenkomen. Jammer voor de lunch… Die hebben we dus maar ergens in het bos genuttigd.
Het bleek nog ver naar Margaret River, en we waren wat moe van al die kilometers, dus we hebben TomTom zijn werk laten doen, die heeft ons naar het hotel gedirigeerd.
Na wat uitrusten op de hotelkamer de plaatselijk Thai opgezocht en wat eten opgehaald.

7 oktober
Een vrij te besteden dag vandaag, geen reisdoel. Dus zelf maar een doel gekozen; naar Augusta helemaal in het zuidwesten van Australië. Onderweg kwamen we door een dorpje (ongeveer 5 huizen en 3 winkels en een tankstation) met de naam Witched. Grappig. Op het uiterste puntje van Australië cape Leeuwin bezocht. Niet de vuurtoren beklommen, maar wel erheen gelopen, mét audiotour. Hier zijn ook vaak walvissen te spotten, maar naar we nu lezen is dat voornamelijk van juni t/m september. Dus de kans dat het deze vakantie lukt is niet zo groot. Wel veel water, zo op de overgang van de Indische- en de Zuidelijke oceaan. Ook wat regenwater helaas, dus maar weer terug naar de auto. Terug in Augusta de lunch genuttigd; fish en chips! Vast niet gezond, maar nu kennen we dat ook.
Nog even over die bosbranden, zoals gezegd heeft de natuur dat nodig, en soms wordt dat dan ook gewoon aangestoken. Daar wordt lang tevoren al melding van gemaakt, zodat men zich kan melden als men in de regio verblijft. Terug richting Margaret River de toeristische route genomen, het blijft hier mooi. Veel bos, maar hier ook veel wijngaarden en veehouderij. En veel grotten in de limestone bodem, daarvan hebben we er één, de Mammoth cave, van binnen bekeken; erg mooi, en indrukwekkend wat onze aarde allemaal in petto heeft.

8 oktober
Jacolien heeft w.s. een griepje opgepikt. Dat is niet fijn, vooral omdat we zo mogelijk wel door moeten naar de trein. Ontbijtje op de kamer, alles ingepakt in de auto en op weg, richting Perth. Nog een keer naar de oceaan gereden, je weet maar nooit met die walvissen… (niks!). Door naar het hotel middenin Perth, inchecken en weer weg naar het vliegveld om de auto in te leveren. Een jongeman uit Ierland (“daar is het veeel te koud, dus ik woon nu hier”) wilde de auto innemen maar zag dat we niet getankt hadden. Dus gaf hij spontaan het advies om naar een naburig tankstation te gaan, die we gemist hadden.
Vervolgens met de taxi terug naar het hotel, Jacolien in bed en ik aan het werk met dit verslag. Er is (nog??) geen wifi, dus wanneer het verzonden gaat worden…..
Vanavond even de deur uit geweest, en een McDonald gevonden, 2 straten verderop. Als je daar iets besteld krijg je het in een papieren zak mee, dus we hebben take-away McDonalds gegeten.
We zitten wel in een buurt met mooie gebouwen, de bibliotheek, stadhuis enzo. Ziet er wel goed uit, maar we laten het voor wat het is.

9 oktober
Dat griepje zet wel door :-( .
Vanochtend op tijd uit de veren, en om half acht naar de receptie. Uitchecken, en met de taxi naar het treinstation. Daar werden we bij de stations-intree al opgevangen en door gesluisd naar de incheck-balie (Gold-ticket, dat doet toch wat :-) ). Inchecken, nog even wachten en toen de trein in. Inderdaad net Agate Christie: een smal gangetje met ons eigen cabine, die voor ’s nachts wordt omgebouwd naar slaapcabine. Het ging aanvankelijk niet snel naar Nederlandse trein-begrippen, maar het is ook vakantie, voor bijna alle reizigers in de trein. Eerst een stuk van Perth, daarna een wisselend landschap wat aan het eind van de dag (om 7 uur is het echt donker) al steeds meer ‘outback’ wordt, overigens nog steeds afgewisseld met enorme velden tarwe. We hoorden van medereizigers dat de echte outback in de nacht voorbij komt. Dat zou wel jammer zijn..
Inwendige mens wordt prima bijgehouden, all inclusive met een warme lunch en een heerlijk diner. Vanavond arriveren we naar verwachting in Kalgoorlie, waar voor liefhebbers een excursie wordt georganiseerd. Wij zijn liefhebber…. Maar Jacolien is toch te ziek.
De excursie over de goudwinning in Kalgoorlie was erg leuk.

10 oktober.
Vanochtend weer een stop en de mogelijkheid om buiten de trein een kopje koffie te drinken in Rawlina. Het is een verzamelpunt voor de schapenhandel. Het is eigenlijk geen plaats meer, maar er werd nog wel post bezorgd. Even benen strekken! We zitten nu echt midden in de outback, een eindeloze vlakte met alleen kleine, ogenschijnlijk dode struikjes en een enkel boompje. Er worden hier ook koeien gehouden, zo nu en dan zie je er een paar lopen. De bedrijven zijn vele vierkante kilometers groot! Koeien zoeken en bijeen drijven wordt wel met een helikopter gedaan.
Next stop: Forrest, waar 2 mensen wonen. We stoppen daar even om boodschappen af te leveren!
Dan via Deakin, waar de tijd verzet wordt; 2½ uur vooruit i.v.m. een tijdzone en verschil tussen zomer- en wintertijd.
In Cook, een ghoststadje met 4 inwoners ons laatste uitstapje uit de trein, een half uurtje luchten terwijl de trein bijgevuld wordt. Daar stonden nog twee gevangenissen van destijds; zeg maar ovens. Volgens mij word je daarin zowat levend gebraden als de zon erop staat.

En dan door naar de eindbestemming. Tegen de avond wordt het landschap wat boomrijker, we komen aan het eind van de outback.

• 11 Oktober 2016 - 12:31

Luberthy:

Mooie foto's ! Vooral die "tipi-boom" ! ( wil ik wel voor mijn "schiderijen"..)

Hoe is't nu met jou, Jacolien ?! Hopelijk weer "gezond" !!!

• 11 Oktober 2016 - 12:52

Sophia:

Wat is het daar mooi zeg. En die boom!

• 11 Oktober 2016 - 16:41

Jan:

Stinkend J A L O E R S

• 11 Oktober 2016 - 17:55

Jan Vos Sr En De Vosjes:

11oktober Wat jammer nou dat Jacolien een griepje heeft .
    Gauw weer beter worden .
    Nog veel plezier.

• 11 Oktober 2016 - 21:04

Frans En Dinie:

Wat weer een schitterend verhaal. En die bomen jeetje wat groot. Wat zullen jullie je nietig gevoeld hebben. Ik hoop dat het wisselvallige weer weer achter jullie gelaten is en er weer een warm zonnetje tevoorschijn is gekomen zodat Jacolien snel weer beter is. Beterschap vanuit een fris Nederland. Jawel de kachel is weer aan.

• 12 Oktober 2016 - 09:57

Hetty:

Wat een reis met de trein! Hopelijk laten jullie hiermee het slechte weer en de griep achter jullie! Heel veel plezier nog!

• 12 Oktober 2016 - 10:02

Harry En Henny:

Wat een mooi verhaal en wat hebben jullie al veel gezien .
    We reizen met jullie mee en ook wij genieten er van.
    Jacolien beterschap gewenst.

• 12 Oktober 2016 - 10:28

Jaap:

Ziet er allemaal geweldig uit. Wat een mooie herinneringen zal die reis opleveren. Ook ik ben stiekem een beetje jaloers. Veel plezier met z'n beiden, maar dat komt vast goed.

• 12 Oktober 2016 - 11:56

Ineke:

Wat een bijzondere treinreis, zeg! Hoe lang duurde hij? Beterschap Jacolien!